måndag 7 februari 2011

Vipassanaretreat i 10 dagar


Åter sakta tillbaka till verkligheten. Det är faktiskt skönt att vara tyst, inte se någon i ögonen, höra sin egen andning, äta vegetarisk mat, ingen mat efter lunch endast 2 frukter, bara få lov att ge sin egen kropp och själ all uppmärksamhet. Konstigt nog kände jag ingen alls hunger. Pigg och full av energi av de många meditationerna. Vi väcktes kl 04.00 varje morgon och var inte speciellt trött. På tal om tysthet måste jag erkänna att jag fick lite dåligt samvete, för inte kunde jag hålla tyst på natten. Jag pratade som vanligt i sömnen och t.o.m skrek och var arg. En person i rummet åkte hem innan perioden var slut - kanske bidrog detta?

Vi var ca 40 kvinnor och lika många män från olika länder. Männen höll till i separat byggnad och "rasthage".

Kursen var bra pedagogisk upplagd som hölls på engelska men översattes på de flesta språk.

Åldern på deltagarna låg mellan 85 och 17 år.

Det som var svårast för mig var att sitta stilla i lotusställning (korslagda ben på golvet) flera timmar åt gången. Till slut fick jag sitta på en vanlig stol med massor av kuddar både här och där.

Kostnaden för denna speciella och oförglömda upplevelse är en frivillig donation som bör täcka kostnaden för någon som kommer efter dig.

Nu gäller det för mig att ändra vardagen till nya bättre rutiner och fortsätta att må lika bra som nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar